محمدرضا عارف برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد

روز جمعه، ٢٠ اردیبهشت (١٠ مه)، در چهارمین روز از مهلت ثبت نام داوطلبان نامزدی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، محمدرضا عارف، معاون رئیس جمهوری در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی و عضو کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ستاد انتخابات وزارت کشور حضور یافت و برای ورود به رقابت در این انتخابات ثبت نام کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران – ایرنا – آقای عارف همراه با «تعدادی از اعضای کابینه اصلاح طلبان» به وزارت کشور مراجعه کرد و خبرگزاری فارس از همراهی «حاجی صوفی، معتمدی، توفیقی و حسن رسولی» با او خبر داده است.

خبرگزاری فارس در گزارش خود، از آقای عارق به عنوان نامزد اصلاح طلبان نام برده و شرحی از زندگینامه و سوابق تحصیلی و شغلی او را منتشر کرده است.

در حالیکه شماری از رهبران و فعالان جناح اصلاح طلب در زندان یا حبس خانگی هستند و بعضی دیگر با حملات لفظی شدید رسانه‌ها و مقامات حکومتی مواجه بوده اند، برخی منابع خبری از آقای عارف به عنوان «اصلاح طلب معتدل» نام برده اند.

محمد رضا عارف در سال ١٣٣٠ شمسی در شهر یزد متولد شد و در رشته برق در دانشگاه تهران و دانشگاه‌های آمریکا تحصیل کرده و از استادان دانشگاه صنعتی اصفهان بوده است.

در دوره بعد از انقلاب، آقای عارف سمت‌های متعددی را در دولت برعهده داشته که از آن جمله می توان به سرپرستی شرکت مخابرات، معاونت و قائم مقامی وزیر در وزارت فرهنگ و آموزش عالی، ریاست دانشگاه تهران، وزارت پست و تلگراف و تلفن، معاونت رئیس جمهوری و ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و، از سال ١٣٨٠ تا ١٣٨٤، معاونت اول ریاست جمهوری در دوره محمد خاتمی اشاره کرد.

خاتمی و عارفبرخی از رهبران و شخصیت‌های ارشد اصلاح طلب هدف حملات شدید رسانه‌ها و مقامات حکومتی بوده‌اند

آقای عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی، عضو فرهنگستان علوم و رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم ایران است.

وی عضو موسس بنیاد باران، وابسته به محمد خاتمی نیز بوده است.

در ماه‌های اخیر و در حالیکه در مورد ورود رهبران و اعضای سرشناس‌تر جناح اصلاح طلب به صحنه انتخابات گمانه زنی‌هایی وجود داشت، از شماری از افراد وابسته به این جناح، از جمله آقای عارف، به عنوان اصلاح طلبانی نام برده می شد که دست کم احتمال تایید صلاحیت آنان در شورای نگهبان وجود دارد.

از زمان برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و اعتراضاتی که نسبت به نتایج اعلام شده آن صورت گرفت، رسانه‌ها و مقامات حکومتی، برخی از اعضای جناح اصلاح طلب را به خاطر ابراز تردید نسبت به نتیجه انتخابات و خودداری از محکومیت اعتراضات پس از انتخابات مورد حملات شدید قرار داده و آنان را به حمایت و همسویی با «فتنه گران» متهم کرده اند.

برخی از مقامات حکومتی تاکید داشته اند که این قبیل افراد، به دلیل عدم اطاعت از نظر آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در مورد نتیجه انتخابات، در مرحله گزینش توسط شورای نگهبان، رد صلاحیت خواهند شد و امکان حضور در رقابت های انتخاباتی را نخواهند یافت.

اخیرا آقای عارف در یک جلسه پرسش و پاسخ تاکید کرد که از نظر او، در انتخابات سال ١٣٨٨ تقلبی صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای عارف در این جلسه گفت «من اعتقاد دارم در انتخابات ۸۸ تخلف صورت گرفته، نه تقلب» و تاکید ورزید: «نباید به خاطر برخی تسویه‌ حساب‌های شخصی انتخابات در کشور زیر سئوال برود.»

وی در عین حال خواستار آزادی اصلاح طلبانی شد که به خاطر انتقاد از نتیجه انتخابات، زندانی هستند.

محمدرضا عارف در مورد برنامه انتخاباتی خود نیز از ولایت فقیه با عنوان فصل‌الخطاب یاد کرد و گفت که «پایبندی به ولایت فقیه و ارزش‌ها در رأس اهداف و عملکردهای من قرار دارد.»

در روزهای اخیر، از محمدرضا عارف همراه با همسرش تصاویری منتشر شده در حالیکه خانم عارف در مقایسه با حجاب مورد نظر مذهبیون افراطی‌تر جمهوری اسلامی، از پوشش نسبتا آزادتری استفاده کرده است.

هنوز از واکنش رهبران و فعالان جناح اصلاح طلب به ثبت نام آقای عارف گزارشی در دست نیست.

مهلت ثبت نام برای نامزدی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری روز شنبه، فردا، پایان می یابد و رای‌گیری جهت انتخاب یکی از نامزدهای تایید صلاحیت شده، برای روز ٢٤ خرداد برنامه‌ریزی شده است.

به‌دست قابوس

بیان دیدگاه